Operation "Pipfri mus"!

Postat av Dracc 
Operation "Pipfri mus"!
November 14, 2011 04:00PM
Jag trillade in på någon mörk sida på internets bakgård där någon hade skrivit om sin Logitech MX518 som pep och levde rövare. Som 518-ägare blev jag skeptisk, men förde min älskade mus mot örat och konstaterade att även min mus pep med ett högt ljud. Det är tydligen ett känt problem.
Började googla runt lite och fann att pipet beror på en keramisk kondensator som hamnar i svängning på grund av de högfrekventa elektriska impulser som den matas med.
Lösningen är att byta ut den keramiska kondensatorn till en tantalkondensator.

Vad du behöver:
Ph1-skruvmejsel
Lödkolv med liten spets
Lödtenn
Mx518
Tantalkondensator (Lämplig)

Har bara skruvat på v2'an, men antar att det stämmer även på v1'an att skruvarna sitter dolda under de sk. "skatezen"/"glidzen". Ta bort dessa och skruva loss skruvarna med skruvmejseln. Öppna musen genom att lyfta den övre "kåpan". Skruva loss skruven som håller den främre PCB'n, dra ur kontakten ur kontaktdonet (bild), lyft loss kretskortet. Det kan sitta ganska hårt, men är man bara försiktig så går det att lirka bort den.

Därefter skall kondensatorn som sitter på C11 bort.
Denne bytes ut mot en tantalkondensator, vars pluspol ska sitta "framåt" i musens riktning.
Därefter är det bara att sätta ihop musen igen och njuta av en pipfri tillvaro!

Appendix:
Metallfjädrarna kan tyckas otydliga var de ska sitta när man sätter ihop musen, här kommer en bild som visar.

Vem var vad?
Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in