VHS -> DVD

Postat av Dracc 
VHS -> DVD
December 15, 2009 12:13AM
[Bara för att jag är först i den här forumdelen! grinning smiley]

Har fått i uppgift av min fader att kopiera över några gamla VHS-band från min och mina syskons barndom till DVD, då magnetband har en tendens att tappa i kvalitet över åren.
Jag försökte använda mig av familjens DVD-spelare med skriv-funktion som är kopplad till TV'n, men den stängde av inspelningen efter en period lite som den själv ville, även att bandet fortsatte spelas upp.

Jag planerar att koppla en VHS-apparat till ett TV-kort, spela in på datorn och sedan skriva filmen till skiva.
Kortet som jag tänker ska sköta det stora jobbet blir ett Hauppauge WinTV HVR-1100 PCI.

(Länk)
Någon som har några tankar ang. kortet och tillvägagångssättet?

Tråden kommer uppdateras efterhand med mer tankar, idéer och framstegsrapporter. smiling smiley

Första Edit: Fel produktnamn (saknades ett U)

Redigerat 1 gång(er). Senast 12/15/2009 12:15AM av Dracc.
Re: VHS -> DVD
December 15, 2009 09:41PM
Ordern är nu lagd, dock med en godispåse. :O
December 16, 2009 01:43AM
Ett annat alternativ är att snacka med folket på [ljudmigrering.se]

Om någon har ett band liggande hemma (men inte enorma mängder, då blir antagligen draccs lösning billigare) eller om man vill ha det gjort med rejäl utrustning, så sysslar de med sånt.
December 16, 2009 04:19PM
Lowe, thx for input. grinning smiley
Small point, har man 3 (fulla) VHS-band á 180min som man vill konvertera, så lönar det sig (enligt mina slarviga kalkyler) redan där att göra det själv. :O
Självklart bör det nämnas att den utrustningen jag införskaffat troligen inte ger samma kvalitet som ljudmigreringscentrums.
Då jag har 5 VHS-band som ska konverteras, varav två av dessa även innehåller klipp som ska sparas i flera upplagor, så tror jag att det i mitt fall är ekonomiskt försvarbart att göra på detta vis.

På tal om annat fast samma så har paketet nu levererats till ICA Supermarket i Gamleby, jag har även mottagit ett avi per SMS. smiling smiley

Nästa statusuppdatering kommer efter pulkaåkning bakom folkan i Gamleby, en backe som rekommenderas! smiling bouncing smiley

Redigerat 1 gång(er). Senast 12/16/2009 04:20PM av Dracc.
December 16, 2009 07:56PM
Nu har jag hämtat paketet, lekt pulka/snöbollskrig och kommit hem.

Lägger upp några bilder tagna med min webcam, därav kvaliteten.
Paketets innehåll + min hand:

Kartongens framsida + baksida + fingrar.. :

Någonting jag inte orkar ta bild på men som är ganska sött är att de på sidan av kartongen har en illustration av en PCI-port för att minska risken att någon ska försöka trycka in kortet någonstans där det inte passar. smiling bouncing smiley

Nästa steg blir väl att öppna kartongen. smiling smiley

Kartongen innehöll TV-kortet (wow! winking smiley), en fjärrkontroll, ett styck IR-mottagare samt en FM-antenn.
Kortet finns det väl inte direkt jättemycket att säga om, mer än möjligtvis att kretsen med klistermärket (se produktlänken i första inlägget) ser mycket större ut på bild än vad den är "på riktigt".
Antennen känns nästan onödigt lång, då jag inte planerar att ta in några reklamkanaler med dålig täckning.

Handkontrollen är det enda som hittills har överraskat på riktigt. Då den ser ut att vara plastig och "värdelös" imponerar den verkligen när man får den i sin hand. Den har en bekväm vikt (innan batterierna satts in) samt knappar som känns bra mot tummen. Två tummar upp!

Nu ska jag se om jag kan få in kortet i datorn och eventuellt få tag på en coaxialkabel till TV-mottagningen.
Höres!

Redigerat 1 gång(er). Senast 12/16/2009 08:14PM av Dracc.
December 16, 2009 09:38PM
Jag vet inte hur det ligger till, om jag tillhör det "svagare könet" eller om jag bara är värdelös.
Hur som helst föll jag för frestelsen när jag pluppat in kortet i PCI-porten att installera den programvara som följde med på en CD..
Kan man ha överseende med att installationsprogrammet nyttjar Comic Sans MS som en agalmatofil söker sig till klädaffärer så tycks programvaran ändå vara helt godkänd när det kommer till utseende, funktion och användarvänlighet.

Radio-applikationen stör mig något, då den inte tillåter direkt inskrivning av frekvenser, utan kräver att man söker precis som på vilken radio som helst. Är det så att man måste söka för att det ska fungera, eller borde det gå att bara knappa in frekvenser inom rätt spann med rätt intervaller för att få in kanalerna och att det i så fall är programvarans fel att det fungerar som det gör?
Beklagar men endast registrerade användare får skriva inlägg på detta forum.

Klicka här för att logga in